lördag 18 maj 2013

Kort historik

Som första inlägg tänkte jag börja med lite historik, vad gäller min ridning. Jag började rida när jag var liten, runt 6-7 år, på ridskola men intresset för hästar började tidigare än så:


När ponnyn jag red på ridskola fick avlivas på grund av ålder och hovfång tappade jag lusten för ridningen. Då hade jag ridit i cirka ett par terminer på ridskola. Jag kom bort från ridningen i ett antal år fram till jag gick i åttonde klass. Då red jag en termin på samma ridskola som när jag var liten, men slutade snabbt då jag var äldst i gruppen och kände mig en aning malplacerad. Några år senare blev jag återigen "hästfrälst" efter att ha turridit islandshäst. Jag blev förälskad i dessa underbara hästar och satte upp ett mål: en dag skulle jag ha en egen häst. Men innan jag nådde dit behövde jag förbättra mina kunskaper, både teoretiskt och praktiskt, vad gällde hästhållning och ridning. Det var då jag började på ridskola igen, i en vuxengrupp. Detta var år 2008 och det var nu min ridhobby blev "seriös".

Sedan dess har jag ridit kvar på samma ridskola, och i samma klubb, som jag började i 2008 men har även ridit på två andra ridskolor, deltagit i ett antal ridläger och haft halvfodervärdshäst samt flertal medryttarhästar, ridit i "vanlig" grupp och hoppgrupp. Min häst- och ridhobby blev snabbt väldigt intensiv, med ridskolelektion 2 ggr/v och ridning på halvfodervärdshäst 3-4 ggr/v. Jag ville lära mig allt och ta igen alla mina förlorade år. 

Nu har ridningen blivit mindre frekvent och jag rider cirka 1-3 ggr/v. samt har slutat rida i hoppgrupp. Jag känner att jag har kommit till en nivå i min ridning där jag kan bibehålla en någorlunda god ridning med en lektion i veckan och något/några pass på medryttarhästarna någon gång i veckan/varannan vecka. 

Målet med en egen häst finns kvar men jag känner att jag gärna lär mig mer om hästar och ridning innan jag når dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar